ANALISIS KARYA PANTUN BINGKISAN PERMATA

Pengenalan

Bingkisan Permata ini terdiri daripada 4000 rangkap pantun daripada pelbagai jenis bentuk, yang meliputi tema dan isi yang luas. Menurut Harun Mat Piah (2001) Bingkisan Permata merupakan tajuk kecil daripada judul koleksi ini yang disesuaikan dengan konsep ‘bingkisan’ dalam tradisi dan budaya Melayu. Bingkisan bermakna hadiah atau cenderamata yang disampaikan bersama warkah atau surat. Analoginya ialah sebuah cerana perak yang diisikan dengan batu-batu permata yang pelbagai jenis dan warna, dihias dan digubah, disertakan dengah sepucuk surat untuk disampaikan kepada seseorang yang dikasihi dan dihormati.
Gubahan permata itu adalah pantun-pantun yang diwarisi oleh masyarakat dan tradisi Melayu sama ada pada masa lampau atau masa kini. Terdapat empat pecahan yang dibincangkan dalam karya ini iaitu Bingkis Pemula (Awal Bismillah Pembuka Bicara), (Alam dan Kehidupan dan Kanak-kanak) dan  (Teka-teki, Jenaka dan Sindiran), Bingkis Bicara (Adat dan Estetika), (Budi dan Adab), (Agama dan Pengajaran), (Peribahasa, Kiasan dan Ibarat) dan (Perantauan dan Nasib), Bingkis Kasih (Cinta Bersemi), (Hasrat Tercapai) dan (Cinta Terhalang) manakala yang terakhir ialah Bingkis Penutup (Tanggapan dan Renungan), (Salam Perpisahan) dan (Harapan)

 Isi & Mesej

a.       Dalam hidup ini, sebagai manusia yang mempunyai agama dan Tuhan setiap pekerjaan yang kita lakukan hendaklah berserah kepada Allah yang Esa kerana pada-Nya kita bergantung harap dan meminta pertolongan. Kita tidak boleh menduakan Allah kerana itu digelar perbuatan syirik. Namun begitu, sebelum kita bertawakal kepada Allah kita haruslah berusaha sehingga ke titisan darah yang terakhir dan selepas itu barulah kita bertawakal kepada Allah  kerana niat yang ikhlas pasti akan diberkati. Mesej yang ingin disampaikan berdasarkan rangkap-rangkap pantun di bawah:

Angin bertiup kembangkan layar,
Haluan menuju ke Pekan;
       Hendaklah hidup berikhtiar,
               Kemudian serahkan kepada Tuhan.
                                      

b.      Dalam hidup ini, kita dengan mudah akan memperoleh kawan yang terdiri daripada pelbagai tempat dan asal. Namun begitu, untuk mencari kawan yang selalu ada di samping kita ketika susah dan senang amatlah sukar. Kebiasaannya kawan untuk berkongsi gelak ketawa senang di cari namun apabila kita kesedihan atau kesusahan mereka lari meninggalkan kita seperti rangkap-rangkap pantun di bawah:
                              

        Dari Jawa ke Bangkahulu,
Membeli keris di Inderagir;
                               Kawan ketawa ramai selalu,
    Kawan menangis seorang diri.
                          

c.       Sebagai masyarakat, kita haruslah sentiasa hidup bersatu padu. Hal ini kerana apabila kita bersatu padu, kita akan hidup dalam keadaan yang aman dan tanpa sengketa. Jika masyarakat tidak bersatu padu, negara akan berada dalam keadaan tidak tenang dan peperangan akan sentiasa berlaku. Oleh itu, bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku kita sebagai masyarakat haruslah bersatu padu tidak kira dalam sebarang situasi seperti dalam rangkap-rangkap pantun di bawah:
                             Dari Barat pergi ke Kampar,
                           Kapal belayar dengan lajunya;
                             Kita ibarat telur sesangkar,
                           Pecah sebiji pecah semuanya.

d.      Pada zaman sekarang kita dapat lihat bahawa fitnah semakin berleluasa. Hal ini kerana pihak yang benar dipersalahkan dan pihak yang salah menjadi benar. Disebabkan fitnah-fitnah ini, banyak pihak yang tidak bersalah dan berdosa diaibkan dan menyebabkan maruah diri meraka tercalar. Disebabkan fitnah juga, mereka yang tidak bersalah dipulaukan keluarga, kawan dan masyarakat yang akhirnya boleh mencetuskan pergaduahan dan tidak mustahil jika terjadinya pertumpahan darah disebabkan fitnah. Rasulullah S.A.W juga berkata bahawa fitnah itu lebih besar dosanya daripada membunuh.

                           Alam pura Raja Mahkota,
                       Pergi berperang ke negeri Basanah;
                           Ingat-ingat mengeluarkan kata,
                       Zaman sekarang banyak fitnah.
                          Datang sudah si kapal perang,
                      Kapal menembak bertali-tali;
                         Bila mendengar fitnah orang,
                     Jangan dipakai sama sekali.

e.       Apabila kita ingin menabur budi, janganlah dikira daripada rupa parasnya kerana budi bukanlah dinilai daripada parasnya tetapi hati yang bersih dan ikhlas untuk menabur budi. Pendapat mengatakan bahawa jika kita ikhlas melakukan sesuatu, nescaya paras rupa yang kurang elok akan cantik dipandang orang dek budi yang disumbangkannya. Pendapat ini boleh dilihat daripada rangkap-rangkap pantun di bawah:

                                                   Pucuk kaduk tepi perigi,
Buah rambai atas peti;
                           Biar buruk rupa diri,
                       Asal pandai mengambil hati.
                      

f.       Kita juga haruslah memuliakan pemerintah kerana pemerintah merupakan tunjang utama bagi sesebuah kerajaan. Pemerintah merupakan orang yang paling penting dalam membangunkan sesebuah kerajaan atau negara. Hal ini disebabkan tanpa pemerintah yang bijaksana dan adil, sesebuah kerajaan atau negara tidak akan dapat maju dan bergerak ke hadapan. Oleh itu, sebagai rakyat yang baik kita perlulah sentiasa menyokong dan memuliakan pemerintah kerana tanpa pemerintah kita tidak akan mempunyai sebuah negara yang berdaulat dan dengan mudah akan ditindas oleh pihak luar. Pada zaman dahulu juga, masyarakat sangat terkenal dengan adat istiadat untuk memuliakan pemerintah. Kaitannya boleh dilihat daripada rangkap-rangkap pantun di bawah:
                          
   Tempa kapak dengan beliung,
                      Hendak tetak kayu berduri;
                          Tuan di atas kemuncak payung,
                      Kami di bawah menjunjung duli.

g.      Bahasa merupakan wadah terpenting kepada masyarakat kerana tanpa bahasa pincanglah masyarakat. Melalui bahasa juga masyarakat dapat berkomunikasi antara satu sama lain. Masyarakat pada zaman dahulu juga amat mementingkan adat yang sekaligus mempunyai kaitan dengan bahasa. Pada pendapat mereka seseorang itu dikatakan berbudi bahasa apabila mengamalkan nilai adat yang tinggi. Kepentingan bahasa ini dapat dilihat dari beberapa rangkap pantun di bawah:
                                               Anak Cina bertimbang madat,
                          Dari Dakasar langsung ke Deli;
                             Hidup di dunia biar beradat,
                          Bahasa tidak terjual beli.

h.      Mesej ini menyatakan bahawa, setiap wanita perlulah bersikap positif iaitu tidak mudah  mempercayai lelaki dan tidak mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki yang kebanyakannya hanya ingin mempermainkan perasaan wanita. Mesej ini digarapkan dalam pantun kerana perkara ini sudah menjadi perkara biasa yang banyak dihadapi oleh kaum wanita.
i.         
Ayam denak dalam hutan,
             Keluar makan padi paya;
Jinak-jinak orang jantan,
                  Orang betina kena perdaya.

j.        Setiap individu perlulah mengamalkan sikap jujur dan tidak berbohong. Mesej ini menjelaskan bahawa, bersikap bohong merupakan perkara keji dan seharusnya bersikap jujur dalam setiap perkara yang dilakukan perlu disematkan dalam diri setiap individu. Orang Melayu sudah dididik dari kecil supaya tidak berbohong kerana ada pepatah Melayu menyatakan bahawa, orang yang suka berbohong akhirnya mencuri. Jelaslah bahawa, mesej yang disampaikan dalam pantun terseut menegaskan bahawa, sikap bohong tidak patut diamalkan dalam diri setiap individu.
                                                  Burung kenek-kenek,
    Terbang pokok jambu;
                                                        Pesan datuk nenek,
                                                               Jangan suka bohong tipu.

Siakap senohong gelama ikan duri,
                       Bercakap bohong lama-lama mencuri.

k.      Setiap individu jangan mudah berputus asa. Mesej yang disampaikan dalam pantun ini menyatakan bahawa, apabila melakukan sesuatu perbuatan atau pun pelerjaan, mereka seharusnya bersabar dan tidak mudah berputus asa. Setiap individu perlulah berusaha dengan bersungguh-sungguh bagi mencapai sesuatu perkara yang diimpikan. Orang yang mudah berputus asa merupakan orang yang sukar untuk berjaya dan tidak sanggup mengambil risiko untuk berjaya.
                                             Ikan belanak dalam tapisan,
      Orang memburu di Kuala Dungun,
                                                  Ayuhai anak ingat pesanan,
  Kalau jatuh cepatlah bangun.

l.        Kesungguhan untuk melamar seorang wanita. Seorang lelaki yang benar-benar mencintai seorang perempuan itu akan berusaha melamar tersebut. Lelaki terbbait akan melakukannya dengan cara yang terbaik iaitu melamarnya melalui melalui keluarga dan ikatan terbabit akan termeterai dengan persetujuan kedua-dua belah pihak.

                                                  Bunga ros bunga melati,
                   Harum semerbak di dalam taman;
                                                  Besar sungguh hajat di hati,
                     Hendak menyunting bunga di taman.


m.    Sebagai seorang yang beragama Islam, kita perlu percaya kepada qada dan qadar yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Namun begitu, kita digalakkan untuk berusaha bagi mengubah nasib masing-masing ke arah yang lebih baik dari sebelumnya dan kita harus mengikuti perintah Allah s.w.t iaitu amar makruf nahi mungkar. Hal ini dapat dilihat melalui contoh pantun di bawah:
                                                 Sungai teluk jauh di Rawa,
            Tempat berkelah tepi pangkalan;
Sebagai makhluk yang bertakwa,
     Cintai Allah dengan amalan.




ESTETIKA DAN KEPENGARANGAN

Estetika dan kepengarangan sangat penting dalam menghasilkan suatu karya termasuklah karya ‘Pantun Melayu: Bingkisan Permata’ ini. Estetika merujuk kepada keindahan yang menjadi dasar karya sastera. Selain itu, estetika ini merangkumi unsur keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada karya yang bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempesonakan atau penglihatan yang memukau yang cepat menawan perasaan dan terpahat dalam pemikiran.
Kepengarangan pula dianalisis daripada aspek keperibadian yang dicapai pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak kejayaan seseorang pengarang. Prinsip keperibadian ini merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang pengarang seperti Harun Mat Piah. pengarang berusaha untuk menghasilkan teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing. Prinsip ini memperlihatkan nilai perimbangan antara diubah dan dikekalkan dalam setiap aspek yang berhubungan dalam dunia penghasilan karya.

1. Nilai Estetika dalam ‘Pantun Melayu: Bingkisan Permata’
Pantun terdapat dalam keadaan berpasangan dan berangkap. Terdiri daripada pantun dua, empat, enam, lapan kerat, dan empat belas kerat.

                                i.            Dua kerat
Tuku takal balik bukit
Siapa nakal bolek sakit
                                                                        Pantun Melayu: m/s 51

                              ii.            Empat kerat
Bintang barat terbit petang
Bintang timur terbit pagi
Jika tidak melarat panjang
Ada umur ketemu lagi
                                                                        Pantun Melayu: m/s 605

                            iii.            Enam kerat
Si bongsu pandai bilang malam:
Malam ini malam kelapan
Anak apan di dalam apan
Mati disengat si kumbang jati
Abang laksana si kain kapan
Buruk tidak diganti lagi
                                                                        Pantun Melayu: m/s 589
                            iv.            Lapan kerat
Bertanam ubi di sawah
Ditimbun dengan hampa barat
Dicangkul dengan beladang
Dijual oleh anak Bangkahulu
Kalau menyuji nak sama merah
kalau mengganti nak sama berat
kalau mengukur nak sama panjang
itulah hukum pada penghulu
Pantun Melayu: m/s 81



                              v.            Empat belas kerat
Karatau madang berbulu
Berbulu berbunga belum
Berbunga ketika repak
Habis repak, bingkuang pula
Bingkuang ambil ke bengkalai
Bengkalai anak ‘rang Kota Lola
Kota kecil jalan ke Selida
Merantau anak dahulu
Di rumah berguna belum
Berguna ketika sesak
Lepas sesak terbuang pula
Terbuang lagi berpakai
Berpakai waktu kau menolong
Kurang tolong terbuang saja
                                                                        Pantun Melayu: m/s 255


a)      Pantun mengekalkan pola rima a-b-a-b pada kedudukan akhir. Tetapi, terdapat juga pantun berima a-a-a-a.

                                i.            Pola a-b-a-b
Telur cicak di atas pintu
Pintu berdegar di bawah rumah
Ayuhai adik bukakan pintu
Abang lama di bawah rumah
                                                                        Pantun Melayu: m/s 367

                              ii.            Pola a-a-a-a
Berdua dengan Dewa Syah Pari
Terkena pelak dengan bahadi
Jangan menyesal kemudian hari
Baiduri jangan diselang pudi
Pantun Melayu: m/s 345

b)      Terbahagi kepada dua unit, iaitu unit pembayang atau sampiran dan unit maksud. Lazimnya, kedua-dua unit ini mempunyai hubungan sama ada hubungan langsung atau hubungan simbolis, iaitu melalui penggunaan unsur-unsur simbolisme.
Pokok sena dahan bercantum
Tempat bersarang burung tekukur
Kalau bunga bukan sekuntum
Kumbang juga bukan seekor
                                                                        Pantun Melayu: m/s 229
Dalam rangkap pantun di atas jelas dilihat hubungan antara pembayang dengan maksud pantun tersebut. Contohnya pembayang dalam baris pertama mempunyai unsur tumbuh-tumbuhan yang menyamai dengan maksud pada baris ketiga. Manakala pembayang dalam baris kedua mempunyai unsur fauna iaitu haiwan yang menyamai maksudnya pada baris keempat. Secara keseluruhannya, jelas dilihat rangkap tersebut menggunakan unsur alam sebagai pembayang dan maksudnya.

c)      Penggunaan unsur-unsur retorik. Selain menekankan aspek perlambangan atau simbolisme, penggunaan unsur-unsur majaz, metafora, simili, personafikasi, hiperbola dan lain-lain juga turut ditekankan. Penggunaan unsur-unsur ini berkaitan pula dengan aspek hubungan makna antara pembayang dengan maksud sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.
Limau purut jatuh ke lembah
Tiba di lembah tumbuhlah duri
Pinang mengadap sirih menyembah
Jari sepuluh menjunjung duli.
Pantun Melayu: m/s 11

Jika diperhatikan pada pantun di atas, terdapat penggunaan personafikasi. Pada baris ketiga, perkataan ‘pinang’ dan ‘sirih’ merupakan benda manakala perkataan ‘mengadap’ dan ‘menyembah’ pula merupakan sifat manusia. Apabila sesuatu benda itu disifatkan dengan sifat manusia, maka itu adalah personafikasi

2. Nilai Kepengarangan dalam ‘Pantun Melayu: Bingkisan Permata’
‘Pantun Melayu: Bingkisan Permata terbahagi kepada empat bahagian iaitu bingkis pemula, bingkis bicara, bingkis kasih, dan bingkis penutup. Dalam setiap bahagian buku ini mengandungi nilai kepengarangan yang tersendiri dan unik. Contohnya:

a)      Bingkis pemula
Sudah roboh kota Melaka
Pada cerita terus terbayang
Pantun Melayu kebudayaan kita
Pusaka peninggalan nenek moyang
Pantun Melayu: m/s 13
Dalam pantun tersebut dapat dilihat kesesuaian pantun dalam usaha meningkatkan semangat cintakan pantun warisan nenek moyang. Pantun ini sesuai dipersembahkan pada awal majlis sebagai penyuntik semangat golongan muda sebagai pewaris warisan.

b)      Bingkis bicara
Di sana padi di sini padi
Itulah nama sawah dan bendang
Di sana budi di sini budi
Barulah sempurna bernama orang
Pantun Melayu: m/s 111

Dalam pantun di atas dapat dilihat unsur budi sebagai “budi dan adab” sebagai makhluk di muka bumi Allah ini. Pengarang menerapkan unsur budi ini agar ia dapat dijadikan panduan kepada pembaca terutamanya kepada golongan muda.
c)      Bingkis kasih
Tun Teja Ratna Benggala
Pandai membelah lada sulah
Jikalau tuan belum percaya
Mari bersumpah kalam Allah
Pantun Melayu: m/s 373
Pantun di atas menggambarkan bahawa kalam Allah merupakan sesuatu yang sangat luhur dan suci. Tiada perkara yang boleh dimain-mainkan dengan melakukan sumpah atas nama kalam Allah. Kalam Allah merupakan sesuatu yang sangat agung dalam Islam. Tiada seorang insan yang dapat mempermain-mainkan kalam Allah sehingga boleh melakukan sumpah palsu ke atas kalam Allah.


d)     Bingkis penutup
Oleh gamparan diukir-ukir
Rasamala membuat dupa
Barang dikata janganlah mungkir
Nanti hilang cahaya di muka
Pantun Melayu: m/s 573
                        Pantun diatas memberikan pengajaran kepada pembaca. Pengajarannya ialah jangan pernah memungkiri janji kerana ia merupakan salah satu sifat orang munafik. Sekiranya seseorang memiliki sifat ini, nescaya dia akan kehilangan seri wajah. Dirinya juga akan dipandang rendah dan sudah tidak dipercayai lagi.

Format Penulisan Rangkap
Seperti biasa tiada perbezaan dibuat pada penulisan pantun dua larik, empat larik, enam larik dan seterusnya. Format seperti ini telah mantap dalam semua sumber yang dirujuk. Yang baru atau berbeza ialah bagi pantun berkait dan pantun rejang ( termasuk “ pantun pandai bilang malam”). Bagi pantun  berkait diberikan dalam susunan yang dinyatakan di atas dan pantun rejang (lima larik) dengan rujukan rejangnya pada larik pertama. Sementara pantun “ pantun pandai bilang malam” (enam larik) dengan dua larik pertama sebagai rujukan.
Perbezaan yang ketara dalam koleksi ini ialah pada tanda baca: koma dan koma bertitik yang tidak digunakan, walaupun penggunaan demikian terdapat dalam semua sumber terdahulu, termasuk sebagai format yang diterima dalam Gaya Dewan. Rasionalnya di sini, penggunaan demikian dirasakan tidak penting kerana susunan pantun-pantun itu memang lazimnya telah terpisah dalam keratan-keratan kalimat secara tabii. Larik atau kalimat tersebut memang dibaca atau dituturkan secara berurutan, dengan hentian (pause) pada akhir setiap larik walaupun tanda-tanda baca itu (koma dan koma bertitik) tidak digunakan.

Indeks Baris Pertama
Indeks Baris Pertama seperti dalam koleksi ini telah digunakan juga dalam Kumpulan Pantun Melayu (peny. Zainal Abidin Bakar, 1983). Indeks seperti ini amat membantu dalam meneliti pantun terutamanya dalam himpunan yang cukup besar seperti koleksi ini. penggunaan pertama ialah untuk membolehkan pembaca menyemak atau menentukan kandungan koleksi; apakah sebuah pantun yang didengar atau ditemui dalam sumber lain, dirakam atau dimasukkan ke dalam koleksi ini. penggunaan kedua ialah untuk tujuan kajian, misalnya melihat objek atau rujukan yang digunakan dalam pantun secara keseluruhan, termasuk Melayu dan Nusantara. Misalnya untuk objek “anak”, kita melihat senarai dari anak Aceh, anak Cina, anak ayam, anak ikan, anak burung dan seterusnya. Banyak sekali rujukan kepada “anak”; dan antara anak-anak manusia, anak Cina menjadi pilihan utama berbanding dengan anak India, anak Melayu atau anak Jawa. Demikian juga pada objek lain, nama-nama tempat, negeri, daerah, juga nama-nama orang, baik tokoh-tokoh sebenar dalam sejarah mahupun yang berupa umum atau khayalan. Maklumat-maklumat seperti ini tidak sahaja berguna dalam kajian linguistik dan bahasa, tetapi juga untuk kajian sosiolinguistik, sosial sejarah, politik, agama dan lain-lain. Pendeknya indeks ini sangat berguna sebagai maklumat awal bagi matlamat-matlamat tersebut sebagaimana yang diperlukan oleh seseorang pengkaji.


Indeks Maksud
Koleksi ini memberikan indeks bagi maksud pantun secara terperinci; ertinya setiap rangkap pantun diberikan maksud yang lebih khusus dalam kata-kata huraian yang ringkas. Maksud yang tersurat atau tersirat dalam sesuatu rangkap pantun terkandung dalam bahagian maksud, larik atau kuplet yang mengikuti bahagian sampiran atau pembayang maksud. Dan maksud ini, biasanya bersesuaian dengan tema pantun secara keseluruhan. Misalnya bagi pantun-pantun dalam tema berkasih, dipecahkan kepada tiga bahagian, iaitu permulaan berkasih (Cinta Bersemi), kejayaan berkasih (Hasrat Tercapai) dan kegagalan berkasih (Kasih Terhalang). Dalam indeks maksud diberikan ringkasan isi pantun berkenaan, misalnya malu (1759), sumpah setia (2441) dan gagal (3095). Sekali lagi pemerian maksud seperti ini bukanlah tetap atau muktamat; kerana hal ini memang bersifat subjektif, bergantung pada tanggapan dan interprestasi masing-masing. Namun demikian, bahagian ini dapat memberikan panduan kepada pembaca atau pelajar untuk memahami maksud pantun yang mungkin sukar difahami. Selain itu, mungkin terdapat huraian maksud yang sama atau hampir sama antara pantun-pantun yang diletakkan dalam golongan yang berlainan; misalnya maksud pantun dalam tema Kasih Terhalang ditemui pula pada pantun dalam tema Perantauan dan Nasib. Walau bagaimanapun, setepat mungkin sesuatu maksud yang diberikan dalam indeks akan disesuaikan dengan tema besar atau subtema yang digunakan.

Indeks Kata Rujuk
Bahagian akhir koleksi ini mengandungi indeks bagi perkataan yang dirujuk dalam sesebuah pantun. Kebanyakan perkataan tergolong sebagai kata nama atau berfungsi sebagai kata nama. Kata yang dirujuk tidak sahaja dari kedudukan tertentu dalam rangkap berkenaan, misalnya dalam baris pertama atau bahagian Pembayang, tetapi dalam semua kedudukan, misalnya dalam pantun yang berikut:

(88) Ambil pensel menulis surat
            Surat ditulis tujuh cerita
       Barang cantik daya memikat
Bahasa indah payung mahkota.


Dalam Indeks Kata Rujuk, dimasukkan kata pensel, surat, cerita, barang, bahasa dan payung mahkota, dengan setiap kata dirujuk kepada rangkap berkenaan. Perkataan-perkataan ini memberikan gambaran dan maklumat terhadap benda atau objek yang menjadi rujukan ( referent) dalam pantun Melayu. Selain itu, dapat dilihat perkataan yang kerap menjadi rujukan di alam Melayu, dan hal ini sangat menarik jika dilihat pada senarai flora dan fauna yang terkumpul pada entri tumbuh-tumbuhan dan haiwan.
Kedua-dua indeks ini tidak pernah dibuat dalam mana-mana koleksi sebelum ini. semoga dengan adanya maklumat-maklumat ini para pelajar, para pengkaji atau pengguna secara umum dapat dibantu untuk meneliti pantun Melayu dan memanfaatkannya untuk keperluan masing-masing.

Nilai Budaya


Adat meminang
Kehidupan bermasyarakat pada  zaman dahulu banyak  menerapkan sikap bekerjasama dalam kalangan anggota masyarakatnya. Apabila ingin memilih  sesuatu  keputusan  pihak yang terlibat selalunya akan berunding terlebih dahulu . Perundingan dilakukan supaya keputusan yang dipilih dipersetujui oleh semua pihak. Boleh dilihat seperti contoh di bawah:
Anak India membawa madat
Dari Kedah langsung ke Bali
Hidup manusia biar beradat
Bahasa tidak berjual beli.
                                                                                                    ( Bingkisan Permata; 2001, 79)

            Dalam contoh-contoh pantun di atas, perkara  yang ditekankan ialah tentang adat seperti hidup di dunia biar beradat, sembah adat pusaka Melayu, kalau sirih pulang ke gagang dan sebagainya. Semua ini  memberi gambaran kepada pembaca berkaitan dengan adat.  Hal ini demikian kerana, adat bagi masyarakat Melayu dahulu adalah sangat penting dalam kehidupan mereka. Jika dilakukan kajian secara lebih terperinci ,  dapat dibuktikan  bahawa kehidupan masyarakat Melayu begitu banyak dikelilingi dengan adat yang diperturunkan dari generasi ke generasi yang begitu tinggi nilainya kepada bangsa Melayu dan tidak boleh ditukar ganti dengan wang ringgit.

Berbuah lebat pohon mempelam
Rasanya manis dimakan sedap
Bersebarlah adat seluruh alam
Adat pusaka berpedoman kitab.
                                                                                                    ( Bingkisan Permata; 2001, 80)

Pantun-pantun di atas dikarang  dengan menggunakan pemilihan kata yang menarik dan puitis agar maksudnya jitu dan memberi pengertian yang tepat, iaitu berkaitan dengan adat dan adat istiadat. Dalam pantun yang kedua tersebut , ada dinyatakan  mengenai Adat Perpatih dan Adat Temenggung yang diamalkan oleh masyarakat Melayu terdahulu, terutama di Negeri Sembilan. Hukum adat ini meliputi segala aspek kehidupan, pembahagian kuasa , peraturan hidup, adat istiadat, dan hidup bermasyarakat.

Adat Perpatih misalnya berbeza dengan Adat Temenggung kerana lebih mengutamakan kaum wanita dalam hal pewarisan harta, berbeza dengan Adat Temenggung. Perbezaan ini jelas berbeza dengan undang-undang Islam yang mengutamakan anak lelaki dalam pewarisan harta. Maka timbullah idea pengarang untuk menghasilkan pantun yang menyebutkan bahawa adat yang diamalkan oleh masyarakat Melayu Islam hendaklah berpandukan kepada syariat Islam seperti baris akhir pantun itu iaitu adat berpandu kitab Allah yang bermaksud segala adat yang diamalkan dalam kehidupan seharian hendaklah berpandukan kitab Allah iaitu Al-Quran.

Adat menyembah pembesar
Adat ini  sering diamalkan apabila sesuatu majlis yang  melibatkan  golongan  istana.
Contoh:

Limau purut jatuh ke lembah
Tiba di lembah tumbuhlah duri
Pinang mengadap sirih menyembah
Jari sepuluh menjunjung duli.

Adat mengenang budi diberi ukuran yang tinggi dalam masyarakat.
Contoh:
Burung empat disangka enam
Ibunya lari membawa sarang
Sakit diubat  mati ditanam
Itu budi dikenang orang.

Adat ini merupakan salah satu adat yang diamalkan oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu.  Adat ini merupakan  suatu bentuk  pertaruhan oleh dua pihak atau lebih.
Contoh:
 Lenggang-lenggang kangkung
Kangkung tepi telaga
Balik dari menyabung
Makan nasi sahaja.



Pandangan hidup

Pandangan hidup merupakan satu konsep yang menunjukkan sesebuah masyarakat secara keseluruhan yang dapat dilihat melalui satu sudut pandangan. Pandangan hidup ini ini jelas mempengaruhi akar umbi sesebuah masyarakat tersebut melalui satu sistem teras seperti pengaruh agama atau sistem nilai dalam sesebuah masyarakat itu sendiri. Pandangan hidup sesebuah masyarakat juga terpancar melalui hiburan seperti pantun dalam masyarakat tradisional Melayu seperti yang diaparkan dalam bab 4 iaitu Bingkis Bicara: Adat dan Etika.
            Dalam pantun pula, terdapat pembayang dan maksud yang ingin disampaikan. Sungguhpun begitu, pembayang yang dipilih tidak dihasilkan dengan sesuka hati, sebaliknya bertepatan dengan maksud yang ingin disampaikan. Sebagai contoh ;
           
Baik-baik belayar malam,
                        Arus deras karangnya tajam
            Cari-cari malim yang faham
                        Di situ banyak kapal yang tenggelam.
            Pantun Melayu : Bingkisan Permata merupakan himpunan puisi Melayu yang dihasilkan oleh masyarakat Alam Melayu tanpa mengira latar belakang dan kedudukan geografi masing-masing. Sebagaimana yang kita sedia maklum, pantun merupakan salah satu bentuk hiburan dan wadah lisan masyarakat tradisional dalam menyampaikan sesuatu nilai dalam masyarakat tersebut kepada generasi muda. Kebudayaan Melayu sejak dahulunya dilingkungi dengan nilai-nilai agam Islam sekali gus wujudnya pantun-pantun berupa nasihat-nasihat agama. Sebagai contoh;
Kata bersongsong jadi bantah
            Kata kemudian kata bercari
                        Nan ditepati kata dahulu
Petua alim nan sudah-sudah
            Lain di mulut lain di hati
                        Hukumnya munafik kata guru
Menanam kelapa di Pulau Bukum
            Tinggi sedepa sudah berbuah
Adat bermula dengan hukum
            Hukum bersandar di kitab Allah

            Selain itu, pandangan hidup masyarakat Melayu juga amat berpegang dengan institusi kekeluargaan.             Orang Melayu menganggap institusi kekeluargaan merupakan organisasi asas dalam membentuk masyarakat yang berpegang kepada agama Islam. Orang Melayu juga menekankan keredhaan ibu bapa amat penting dalam setiap tindakan. Hal ini ditunjukkan dalam pantun berikut ;

Mengala sudah cahaya merata
            Lalu sampai ke birai telaga
Muafakatlah ia sekata
            Tanda hidup berkeluarga

Masyarakat Melayu juga terkenal dengan sopan santun, sikap merendah diri dan juga tidak berlagak. Malah terdapat pantun untuk menegur seseorang akan larangan berlagak atau meninggi kerana kelak akan memakan diri. Antara contoh pantun yang menunjukkan kesantunan orang Melayu adalah seperti di bawah ;

Jika penghulu berkemenakan
Itu menganjung meninggikannya
Cerdik nan dilagakkan
Mungkin bingung kesudahannya

Selain itu, masyarakat Melayu juga komuniti yang sangat sabar dan tidak memaksa. Sebarang perbincangan juga dimulakan dengan perbualan ringan sebelum berbincang kepada perkara yang hendak dirundingkan. Bertepatan dengan budaya orang Melayu yang menghormati tetamu, anggota masyarakat akan menghidangkan tepak sirih pinang kepada tetamu. Tepak sirih dianggap satu bentuk penghormatan dalam budaya Melayu yang merendah diri dan lembut sifatnya. Contohnya ;
Sepinang dua pinang
Habis pinang dalam raga
Sudah dimakan sirih pinang
Apa cerita mahu dibuka

Walaupun masyarakat Melayu itu mempunyai keperibadian yang lemah lembut dan merendah diri, namun begitu sikap ketegasan dan membalas budi juga amat penting bagi mereka. Ketegasan orang Melayu bukan keras kepala sebaliknya lebih kepada sikap mempertahankan sesuatu yang amat penting bagi mereka. Selain itu, orang Melayu juga amat terikat dengan budaya membalas budi yang sangat tinggi. Mereka amat menjunjung atas budi yang dilakukan oleh orang lain. Contohnya ;
Gajah lengkur kuda beraksa
Sudah diadu tiada dihempaskan
Tewas lebur badan binasa
Tuan puteri tidak kulepaskan

Tidak kurang juga pantun-pantun Melayu yang dibuatkan untuk hiburan di kala masa lapang. Pantun-pantun jenaka juga turut menjadi salah satu kesenian dalam dunia Melayu kerana perlulah timbul unsur humor yang boleh mencuit hati pendengarnya. Contoh di bawah merupakan salah satu contoh pantun jenaka dalam dialek bahasa Melayu Brunei. Bagi yang memahami bahasa tersebut, sudah tentu mereka akan tahu unsur humor dalam pantun tersebut namun sebaliknya bagi orang yang tidak faham bahasa tersebut. Oleh itu, pantun jenaka dianggap satu kesenian kerana pantun tersebut seharusnya cepat difahami orang ramai.
Berkokok ayam di lonteng
            Menyahut ayam di kupang
Tertawa terlanting-lanting
            Menampakkan giginya rumpang

Di samping itu, pantun-pantun kasih sayang juga turut dihasilkan oleh masyarakat Melayu. Hal ini demikian kerana sifat orang Melayu yang suka berkias-kias dalam menyatakan maksud di hati. Tambahan lagi, ia bukannya perkara yang manis untuk meluahkan perasaan secara berterus terang tentang isi hati masing-masing. Sebagai contohnya ;

Ke Temburung ke Batu Apoi
            Ketiga dengan Pandaruan
Minta sirih barang sekapur
            Sebab mengenang adinda tua

Nilai  ilmu  dalam  Pantun  Melayu  Bingkisan  Permata 

Menurut  Kamus  Dewan  Edisi  Keempat  (2010),  perkataan  nilai  merujuk  kepada  darjat,  kualiti,  mutu  dan  taraf.  Dalam  bidang  sains  sosial,  nilai  boleh  didefinisikan  dalam  tiga  konteks  utama,  iaitu  sebagai  sifat  bagi  menyatakan  kepentingan  atau  manfaat  sesuatu  objek,  menyatakan  kadar  harga  atau  markah  sesuatu  objek  berbentuk  berbentuk  kuantiti dan  sebagai  ukuran  atau  piawaian  kepada  sesuatu  kelakuan  manusia.  Nilai  juga  diistilahkan  sebagai  ‘al-qimah’  dalam  bahasa  Arab  yang  lebih  merujuk  kepada  harga  yang  ditetapkan  atau  diletakkan  pada  sesuatu.  Nilai  juga  bersifat  aksiologi  dan  mempunyai  hubung  kait  dengan  falsafah  nilai.  Nilai  membolehkan  manusia  membezakan  antara  yang  baik  atau  buruk  dan  betul  atau  salah.
            Menurut  Kamus  Dewan  Edisi  Keempat (2010),  ilmu  bermaksud  pengetahuan  dalam  perkara  dunia,  akhirat,  zahir,  batin  dan  lain-lain.  Oleh  itu,  dapatlah  kita  simpulkan  bahawa  ilmu  adalah  hal  yang  berkaitan  kerana  pemerolehan  ilmu  itu  dan  usaha  kita  menyebarkannya  kepada  orang  lain  dalam  bentuk  pelbagai  maklumat.  Maklumat  yang  disebarkan  mengandungi  pelbagai  fungsi. 
Antara  fungsi  sesuatu  ilmu  itu  ialah   disebarkan untuk  menambah  ilmu  pengetahuan  dan  mengembangkan  lagi  perkara  yang  mengandungi  pelbagai  kemusykilan  dan  lain-lain.  Dalam  Pantun  Melayu  Bingkisan  Permata,  ilmu  yang  ingin  dikaji  ialah

1.      Ilmu  tentang laut
Masyarakat  yang  digambarkan  dalam  Pantun  Melayu  Bingkisan  Permata  merupakan  masyarakat  yang  pesisir  dan  masyarakat  pelaut  yang  cukup  mahir  tentang  laut,  tentang  pelayaran,  atau  seseorang  pemikir  yang  benar-benar  mengetahui  tentang  laut  dalam  hubungannya  dengan  falsafah  pemikiran  manusia  Melayu.  Daripada  kategori  tersebut,  imej  laut  akan  diserlahkan  dalam  segala  situasinya.  Melalui  sekumpulan  pantun  dalam  kategori  ini  dapat  dilengkapkan  satu  senarai  yang  panjang  dan  terperinci  bagi  setiap  objek  dan  rujukan  tentang  laut,  misalnya :

                                i.            Laut,  pantai,  tanjung,  teluk,  pulau,  darat,  arus.
                              ii.            Karang,  ombak,  buih,  anjung,  gelombang,  angin,  bayu,  ribut,  taufan.
                            iii.            Perahu,  kapal,  sampan,  tongkang,  jong,  biduk,  bahtera,  tiang,  layar,  kemudi,  sauh,  dayung,  haluan,  temberang,  geladak,  buritan.
                            iv.            Jurubatu,  jurumudi,  malim,  pawang,  kelasi,  makhoda,  kapitan.
                              v.            Belayar,  berlabuh,  singgah,  hilir,  mudik,  karam,  timbul,  tenggelam.
                            vi.            Pasang,  surut,  tenang,  panas,  dingin,  sejuk,  deras,  laju,  tinggi (menggunung),  ganas,  kelam,  pekat.
                          vii.            Batu,  jeruju,  pandan,  lata,  paya,  lumpur,  pasir,  garam,  asin.
                        viii.            Pelabuhan,  pangkalan,  jeti,  kuala,  dermaga.
                            ix.            Berdagang,  merantau,  jual,  beli,  untung,  rugi.
                              x.            Pedagang,  nelayan,  pengail,  pemukat,  penjala.
                            xi.            Pukat,  belat,  kail,  pancing,  umpan.
                          xii.            Memancing,  memukat,  menjala,  mengail,  memungut,  memunggah,  menjemur.
                        xiii.            Ikan (pelbagai  jenis),  udang,  ketam,  lokan,  teritip,  kepiting,  dan  sebagainya.
Keadaan  ini  jelas  menunjukkan  pengetahuan  dan  sifat  kepekaan  masyarakat  yang  begitu  terperinci,  mendalam  dan  cukup  terlibat.  Orang  yang  tidak  mempunyai  pengetahuan  dan  pengalaman  tentang  laut  dengan  segala  situasinya  dan  tidak  mengetahui  kehidupan  sosial  masyarakat  yang  melahirkannya,  tidak  akan  mampu  mentafsir  atau  menterjemah  situasi-situasi  tersebut  dengan  sebaik  mungkin.  Ia  seharusnya  mengenali  masyarakat  itu  dan  memahami  cara  kehidupannya,  agama  dan  kepercayaannya,  pantang-larang,  adat  dan  upacara,  sejarah,  mitos  dan  lagendanya,  seterusnya  tentang  setiap  objek  dan  situasi  yang  berhubung  dengan  alam  dan  imej  yang  membina  pantun-pantun  berkenaan. Contoh  nilai  ilmu  tentang  laut  yang  terdapat  dalam  Pantun  Melayu  Bingkisan  Permata  ialah :

Baik-baik  belayar  malam,
                                    Arus  deras  karangnya  tajam,
                        Cari-cari  malim  yang  faham,
                                    Di  situ  banyak  kapal  tenggelam.
                                                                                                                        (PMBP : 238)

2.      Ilmu  agama
Dalam  Pantun  Melayu  Bingkisan  Permata,  ilmu  agama  turut  diselitkan  sebagai  panduan  kepada  pembaca  pantun.  Nilai  ilmu  agama  merujuk  kepada  ilmu  agama  yang  diajarkan  dalam  pantun-pantun  yang  terdapat  di  dalam  buku  ini. Ilmu  agama  merujuk  kepada  nilai  kepercayaan  dan  kerohanian  yang  terdapat  dalam  sesebuah  pantun  atau  teks.  Antara  contoh  nilai  agama  yang  terdapat  dalam  Pantun  Melayu  Bingkisan  Permata  ialah :
Sorong  papan  tarik  papan,
Buah  keranji  dalam  perahu,
                                    Suruh  makan  engkau  makan,
Suruh  mengaji  engkau  tak  mahu.
                                                                                                                                    (SBSB: 132)
                       
3.      Nilai  ilmu  melalui  pantun   teka-teki 
Teka  teki  ialah   pernyataan  atau  soalan  yang  mempunyai  pembayang-pembayang  tertentu  yang  bertujuan  untuk  menduga  dan  menguji  keupayaan  fikiran  dan  akal  seseorang.  Kebiasaannya,  sesuatu  teka-teki  itu  mempunyai  jawapan  yang  menarik,  unik  atau  kelakar.  Jenis  pantun  teka-teki  yang  terdapat  dalam  buku  ini  ialah  teka-teki  tradisional  yang  mempunyai  4  baris  rangkap  pantun  dengan  rima  “abab”.  Dalam  pantun  teka-teki  terbabit,  terdapat  pelbagai  jenis  ilmu  yang  dapat  dipelajari  khasnya  kepada  kanak-kanak  seperti  ilmu  sains,  binatang,  buah-buahan  dan  sebagainya.  Sebagai  contoh :

            Ada  ikan  masak  gulai,
                        Bulan  terang  pagi  hari,
            Kalau  tuan  bijak  pandai,
                        Apa  binatang  keris  di  kaki?

                                                                                                                        (PMAB:21)

No comments:

Post a Comment