Pemikiran dalam Misa
Melayu
Misa Melayu adalah catatan kontemporari yang pengkisahannya itu
hasil kajian, penglihatan dan penilaian Raja Culan. Teks Misa Melayu adalah
kisah benar dan rasional serta penunjukkan tahap-tahap pemikiran dan cara hidup
di zaman feudal. Struktur social, ekonomi dan politiknya adalah rigid dan
bertingkat-tingkat. Susunan ini disokong dan diperkuat lagi oleh nilai-nilai
dan budaya feudal. System naungan (patronage) menjadi satu ciri kehidupan massa
Melayu yang berkekalan. Pengkisahan dalam Misa Melayu adalah kisah manusia
istana dan interaksinya dengan golongan massa dan orang luar. Misa Melayu juga
mampu meletakkan dirinya sebagai sejarah yang kukuh kerana daripadanya kita
dapat menggambarkan tantang sistem dan struktur politik, ekonomi, social
masyarakat feudal pada abad ke-18 di Perak.
Sistem politik dan
sistem ekonomi yang ditunjukkan dalam Misa Melayu adalah hasil daripada
struktur dan system sosialnya. Raja adalah simbol perpaduan dan menguasai
kawasan istana dan sekitarnya atau ‘negara kota’. Di kawasan lain pembesar
negeri pula yang berkuasa. Ikatan antara pembesar dan sultan adalah berasaskan
kesetiaan. Pembesar mempunyai pengikutnya sendiri yang terdiri daripada
golongan rakyat. Rakyat biasanya dikerah tenaga dan harta benda untuk pembesar
dan sultan.
1. Struktur Politik
Menurut Ramlan Surbakti (1999 : 1) bahawa definisi
politik adalah interaksi antara pemerintah dan masyarakat dalam rangka proses
pembuatan dan pelaksanaan keputusan yang mengikat tentang kebaikan bersama
masyarakat yang tinggal dalam suatu wilayah tertentu. Menurut F. Isjwara, (1995
: 42) politik ialah salah satu perjuangan untuk memperoleh kekuasaan atau
sebagai teknik menjalankan kekuasaan-kekuasaan.
Politik dari sudut bahasa yang mudah untuk difahami
menurut sebahagian ilmuwan adalah melaksanakan sesuatu dengan memastikan
kebaikan pada perkara itu. Manakala dari sudut kemasyarakatan bermaksud
mengurus secara bijaksana dan pandangan dengan analisis yang tajam terhadap
kesan sesuatu tindakan. Ia juga membawa makna sekumpulan hal ehwal urusan yang
berkaitan dengan pentadbiran negara. Politik juga dapat diertikan sebagai satu
kegiatan ummah menyokong dan mendukung usaha melaksanakan syariat untuk
merealisasikan Islam yang syumul dapat dipraktikkan melalui sebuah institusi
yang menjadi penerajunya. (Umat dan Negara dalam Syariat Islam karangan Dr.
Abdul Karim Zaidan).
Pemikiran politik yang terdapat dalam Misa Melayu
kelihatan mewakili campur aduk dua konsep iaitu:
i)
Sultan adalah pemerintah teokratik yang
memiliki kuasa mutlak.
ii) Tanggungjawab
raja berunding dan berpakat dengan menteri-menterinya.
Struktur politik Perak pada abad itu memperlihatkan
keunikannya. Raja tidak memerintah secara mutlak. Raja hendaklah mendapatkan
nasihat pembesar demi kepentingan rakyat. Hal ini dapat dilihat menerusi
petikan di bawah.
“Dalam wasiatnya, Sultan Muzaffar Syah (1752)]… yang beta harap
sekarang, baiklah anak kita Raja Mudalah akan ganti kita. Maka hendaklah bicara
orang besar-besar dan segala hulubalang pegawai pada memerintahkan takhta
kerajaan anak kita dan selenggarakan hukuman negeri ini dan membela segala
rakyat di dalam negeri Perak… dan hendaklah muafakat sama-sama kepada barang
bicara dengan sekalian orang besar-besar hulubalang dan pada anak raja-raja dan
yang memegang agama kita…”
Dalam buku sejarah tentang Perak, Perak mempunyai sistem
pewarisan takhta dan penggantian raja dalam satu struktur yang tersusun.
Susunan system pewarisan takhta dan penggantian raja dapat dilihat seperti di
bawah:
1. Raja
Muda
2. Raja
Bendahara
3. Raja
Di Hilir
4. Raja
Di Baruh
5. Raja
Kecil Besar
6. Raja
Kecil Tengah
7. Raja
Kecil Muda
8. Raja
Kecil Bongsu
Pada amalannya, struktur ini bukanlah suatu prosedur yang ketat dan
perlu dipatuhi. Contohnya, pada tahun 1773 Raja Kecil Bongsu ( Raja Ahmaddin)
telah dilantik menjadi sultan ada ketika itu. Ini membuktikan tidak semua waris
takhta itu perlu menaiki takhta mengikut giliran atau tangga waris takhta itu.
Dalam Misa Melayu disebut bagaimana sultan Zulkarnain menyusun jentera
pemerintahannya dengan melantik kerabat diraja yang akrab dengannya menyandang
gelaran dan jawatan kerajaan. Contohnya, adindanya Raja Kimas yang bergelar
Raja Kecil Muda sebagai Raja Muda, raja Alauddin, adinda sultan yang bergelar
Raja Kecil Tengah diangkat menjadi Raja Bendahara. Raja Di Hilir disandang oleh
Raja Inu yang juga adinda sultan, Raja Muhammad (saudara dua pupu sultan
dikurniakan gelaran Raja Di Baruh, Raja Culan kekal sebagai Raja Kecil besar,
Raja Ibrahim putera Raja Kimas (Raja Muda) memegang jawatan dan gelaran Raja
Kecil Bongsu Muda (Raja Kecil Muda).
2. Sistem Ekonomi
Menurut Adam Smith, ilmu ekonomi adalah ilmu kekayaan atau ilmu yang
khusus mempelajari sarana-sarana kekayaan suatu bangsa dengan memusatkan
perhatian secara khusus terhadap sebab-sebab material dari kemakmuran, seperti
hasil-hasil industri, pertanian dan sebagainya. Sistem ekonomi merujuk kepada
satu set institusi sosial yang berkaitan dengan pengeluaran, pengagihan dan
penggunaan barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah masyarakat. Sistem ekonomi
terdiri dari manusia dan institusi, termasuk hubungan mereka dengan sumber
produktif seperti harta yang dimiliki. Sistem ekonomi cuba menyelesaikan
masalah ekonomi melalui cara yang sistematik untuk pembahagian sumber yang
terhad.
Dalam Misa Melayu, telah membuktikan kehadiran system
ekonomi feudal yang menetapkan raja dan pembesar memonopoliatan kegiatan tersebut, manakala rakyat sekadar
bekerja dan menjalankan suruhan pembesar semata-mata. Maka, rakyat yang
menginginkan kehidupan yang senang, mereka haruslah pandai dalam mengampu
orang-orang besar serta raja mereka. Hal in dapat dibuktikan melalui teks di
bawah:
“ …baginda menitahkan Tambi
Kecil pergi ke benua keling (India). Adapun akan Sultan Iskandar itu, terlalu
banyak baginda menaruh gajah. Maka itulah baginda menitahkan Tambi Kacil pergi akan mengambil barang siapa
mahu membawa kapalnya masuk berniaga ke dalam negeri Perak ini, karana baginda
hendak berjual gajah,”
halaman 78
Semasa keberangkatan menjelajah negeri Perak atau
bermain ke laut, Sultan Iskandar telah menjual bijih timah kepada Belanda di
Tanjung Putus. Ini dapat dibuktikan menerusi pantun yang terdapat dalam Misa
Melayu. Pantunnya berbunyi:
Timah dibawa duli baginda,
Beberapa ratus
baharanya ada,
Diurap rial kepada Holanda,
Supaya suka di
dalam dada.
Hubungan ekonomi dengan orang Belanda menjadi kukuh
akibat monopoli eksport bijih timah. Bijih dijual kepada Belanda 30 rial satu
bahara dengan dua rial cukai yang dibayar oleh sultan.
Misa Melayu ada menyebut tentang urusan perdagangan
dengan Belanda pada abad ke-18. Pada awalnya, pusat pengumpulan bijih timah
orang Belanda di perak ialah Tanjung Putus, kemudian mereka telah memohon
kepada sultan untuk mendirikan kota dan bangunan di Pangkalan Halban di Kuala
Perak. Dalam urus niaga dagangan kapal, semua kapal dagangan dari luar negeri
Perak perlu mendapatkan kebenaran sultan. Dalam sistem ekonomi feudal, sultan
dan pembesar negeri adalah orang yang memonopoli eksport dan import. Kemakmuran
ekonomi yang dikecapi negeri Perak telah menyebabkan ramai pedagang berniaga di
negeri itu. Bijih timah dan gahjah telah menjadi sumber ekonomi negeri. Selain
Belanda, pedagang luar yang ramai ialah dari india, manakala pedagang dari
kepulauan Melayu pula ialah dari kawasan Sumatera dan Makasar.
Estetika dan kepengarangan dalam Misa Melayu
1. Seni Kepengarangan
Konsep
Kaedah penulisan yang terkandung dalam Misa Melayu
juga seakan-akan dengan Salalatus Salatin. Pengarang Misa Melayu iaitu Raja
Chulan menghasilkan karya tersebut dengan rendah hati setelah menerima titah
sultan pada zaman itu. Bagi menghasilkan karya yang terbaik, Raja Chulan turut
menjalankan penyelidikan dan rujukan. Ia dapat dibuktikan dengan meneliti
penggunaan klausa dalam karyanya misalnya seperti klausa ‘tersebutlah
perkataan’, ‘diceritakan oleh orang empunya cerita’ dan ‘tersebutlah kisah’.
Penggunaan ini adalah kerana Raja chulan menghasilkan Misa Melayu ini
berdasarkan cerita benar dan ia memerlukan pengalaman dan pengamatan terhadap
peristiwa-peristiwa yang berlaku pada zaman tersebut.
Kekuatan kepengarangan
Nilai kepengarangan yang terdapat dalam Misa
Melayu juga amat tinggi. Misa Melayu menggunakan tarikh yang tepat walaupun
penggunaan tarikh bagi menyatakan peristiwa tidak banyak seperti karya-karya
lain. Misa Melayu juga mengandungi ciri pensejarahan Islam dalam penulisannya.
Ini dapat dilihat melalui penggunaan lafaz bismillah pada awal penulisannya.
Selain itu, Misa Melayu juga menggunakan kata-kata lain yang menggambarkan
unsur islam misalnya seperti ‘dengan izin Allah’. Penggunaan kata-kata yang
berunsurkan islam ini mungkin disebabkan oleh pengetahuan pengarangnya hasil
daripada pembacaan terhadap karya pensejarahan Melayu-Islam atau hasil daripada
pendidikan Islam yang diterimanya.
Karya
ini juga mempunyai kelainan dan keistimewaan yang tersendiri. Misa Melayu tudak
mempunyai unsur-unsur mitos atau dongeng kerana karya ini merupakan karya
penting negeri Perak. Karya yang mengandungi sejarah negeri Perak ini tetap
menggunakan pantun dan syair sebagai penyeri karya. Karya ini mengandungi
peristiwa yang benar-benar berlaku dan dapat memberi gambaran kepada pembaca
mengenai sruktur politik kerajaan, kegiatan ekonomi, undang-undang dan
lain-lain perkara tentang pemerintahan Perak pada zaman itu. Salasilah keluarga
dan jurai keturunan kerajaan Perak, susunan pembesar, kerajaan negeri, struktur
masyarakat, adat istiadat, dan bentuk kesenian yang wujud pada zaman tersebut
juga turut tercatat dalam Misa Melayu ini.
Penggunaan
syair dalam karya ini juga bukan untuk tujuan hiburan semata-mata kerana ia
mengandungi pelbagai keterangan peristiwa sejarah tentang kerajaan Perak pada
zaman tersebut. Kesahihan peristiwa dalam karya ini dapat dibuktikan dengan
merujuk kepada beberapa sumber lain seperti sejarah Belanda. Persamaan ini
dapat mengukuhkan lagi ketepatan maklumat dalam Misa Melayu dan jelas
menunjukkan kesedaran dan pengetahuan mendalam pengarangnya dalam sejarah ini.
Motif pengarang
Karya Misa Melayu ini ditulis kerana ingin menurut
titah sultan pada zaman tersebut. Ini jelas dapat dilihat dalam Misa Melayu
dengan serangkap syair yang ditulis oleh Raja Chulan. Pengarangnya dengan rela
hati menerima arahan untuk menghasilkan karya ini kerana beliau ingin
menyebarkan tentang kegemilangan sesebuah zaman pemeritahan seseorang raja
kepada generasi muda. Hal ini dapat dibuktikan dengan satu frasa dalam karya
ini iaitu ‘supaya bolehlah akan zaman kita disebut orang kelak’.
1. Estetika
Dari segi penilaian nilai estetika dari sudut gaya
bahasa pula terdapat beberapa gaya bahasa yang jelas dilihat iaitu gaya bahasa
perbandingan, gaya bahasa pertentangan, gaya bahasa pertautan, dan gaya bahasa
perulangan, serta beberapa unsur-unsur lain yang terkandung dalam karya Misa
Melayu.
·
Gaya
Bahasa Perbandingan
Gaya bahasa perbandingan atau dikenali sebagai
majaz perbandingan merupakan penggunaaan bahasa yang bersifat membandingkan dua
hal yang pada hakikatnya perkara yang berlainan atau dengan sengaja
menganggapnya sama. (Anton Moeliono, 1989:67)
·
Gaya
Bahasa Pertentangan
Gaya bahasa pertentangan atau dikenali sebagai
majaz pertentangan merujuk kepada penggunaan kata atau frasa yang saling
bertentangan, dari segi makna sama ada secara simbolik, tersurat atau tersirat
dalam struktur ayat yang sama atau yang berhubungan.
·
Gaya
Bahasa Pertautan
Gaya bahasa pertautan atau dikenali sebagai majaz
pertautan merujuk pada hubungan pertautan makna, sama ada bersifat simbolik,
perumpamaan atau tamsilan.
·
Gaya
Bahasa Perulangan
Gaya bahasa perulangan atau dikenali sebagai skema
perulangan merujuk kepada perulangan kata atau frasa yang menghasilkan kesan
makna, nada, dan bunyi yang puitis, berirama, atau pelbagai.
·
Unsur-unsur
lain
Dalam Misa Melayu, dapat dilihat dengan jelas
penggunaan pengaruh islam, Bahasa Melayu lama, dan unsur perkataan asing yang
telah dimelayukan. Contohnya ialah:
PERKATAAN
|
MAKSUD
|
menaruh riyal
|
menyimpan/menggunakan duit riyal
|
surat ciri
|
Surat perlantikan
|
tiada sangka
|
tiada terhingga
|
Baur
|
alat kebesaran
|
Gedung gelap
|
penjara
|
Kurang nazarnya
|
Kurang pertimbangannya
|
Berhati salah
|
Nilai tidak baik
|
milawati
|
Menara kawalan
|
Karallah
|
Menara kawalan
|
berpontoh
|
Bergelang besar
|
Balai lepu
|
Balai tengah
|
Toleh tenggala
|
Jam 9:00-11:00 pagi
|
Selain itu, pengarang juga turut menggunakan
dialek Perak dalam menghasilkan karya ini. Contoh dialek perak yang terdapat
dalam Misa Melayu ialah:
DIALEK
|
MAKSUD
|
Mike
|
kamu
|
Celung
|
kandang
|
merosok
|
menyembunyikan
|
Nilai Budaya dan Pandangan Hidup dalam
Misa Melayu
1. Nilai Budaya
Budaya boleh didefinisikan sebagai kemajuan fikiran, akal budi atau
cara berfikir, berkelakuan dan sebagainya. Budaya boleh didefinisikan sebagai
suatu cara hidup yang diamalkan oleh kumpulan tertentu dan meliputi sistem
sosial , agama, adat resam dan nilai. Misa Melayu juga mempunyai nilai-nilai
budaya negeri Perak yang diketengahkan oleh pengarangnya. Misa Melayu yang
merupakan penulisan berkaitan sejarah negeri Perak turut cuba memperlihatkan
beberapa nilai budaya yang menjadi amalan golongan masyarakat pada masa itu. Karya ini turut menonjolkan beberapa
nilai budaya yang diamalkan oleh golongan diraja pada zaman tersebut. Antaranya
seperti adat meminang dan berkahwin, adat bertindik dan berinai, istiadat
perarakan raja berangkat, , istiadat menjunjung duli, dan juga istiadat kemangkatan dan berkabung
serta menurunkan tambak serta batu nisan.
Adat meminang dan berkahwin
Perkahwinan dalam masyarakat Melayu
merupakan satu peristiwa yang sering dilakukan dengan mengikut adat yang telah
ditetapkan dan telah menjadi budaya dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu
pada masa itu . Majlis perkahwinan yang dijalankan
sering kali mendapat perhatian dan dijadikan salah satu peristiwa yang penting
dalam masyarakat. Hal
ini demikian kerana upacara meminang dan berkahwin mempunyai adat dan persiapan
yang teliti perlu dilakukan untuk memastikan upacara berkenaan berjalan dengan
lancar dan meriah. Misa Melayu
menonjolkan adat-adat yang dijalankan oleh golongan diraja iaitu adat
meminang dan berkahwin dengan upacara yang penuh gilang gemilang.
Hal ini menunjukkan bahawa adat meminang dan
berkahwin yang dijalankan pada hari ini sudah bermula pada zaman dahulu lagi. Selain
itu, adat ini juga tidak hanya melibatkan golongan tertentu sahaja. Perkahwinan
berlaku tidak kira sama ada pasangan tersebut terdiri daripada golongan marhaen
mahupun bangsawan. Misa Melayu lebih menonjolkan perkahwinan yang berlaku dalam kalangan
kerabat diraja. Antaranya perkahwinan antara
Raja Muda Iskandar puteri Sultan Muzaffar iaitu Raja Budak Rasul. Hal
ini dapat dilihat dalam teks di bawah:
“Sepeninggalan ayahandanya, Raja Muda (Raja
Muda Iskandar) semakin hari semakin besar pengaruhnya dan sangat disayangi oleh
rakyat. Dan Sultan Muzaffar Syah pula bercita-cita hendak menyatukan puterinya,
Raja Budak Rasul dengan Raja Muda . Cita-cita ini dipersetujui oleh Raja Muda.
Selepas diadakan istiadat meminang yang sangat meriah kemudian diikuti pula
dengan istiadat bertindik puteri yang baharu bertunang itu, maka pada akhir
tahun yang ketiga pertunangan itu, disatukanlah puteri Raja Budak Rasul dengan
Raja Muda .”
(Misa Melayu)
Adat bertindik dan berinai
Adat bertindik dan berinai juga sudah dijalankan dalam
masyarakat pada zaman feudal lagi. Adat ini turut diteruskan pada hari ini
namun adat tersebut disesuaikan mengikut syariat Islam dan tidak menyerupai agama
lain. Adat bertindik dapat dilihat dalam Misa Melayu melalui peristiwa bertindik yang dijalankan ke atas Taja Budak
Rasul. Manakala adat berinai selalunya dilakukan sebelum majlis perkahwinan
diadakan dan majlis berinai dilakukan oleh pihak sebelah perempuan. Adat ini
dijalankan terhadap pengantin perempuan
kira-kira dua hari sebelum akad nikah dan ia sering dilakukan pada waktu malam.
Selain itu , adat yang dijalankan dalam kalangan golongan diraja turut
memperlihatkan upacara yang gemilang diadakan.
Hal ini dapat disaksikan berdasarkan
bukti tatkala siang hari sebelum majlis berinai, inai pun diarak masuk ke dalam
istana. Inai itu
dibubuh di atas kepala seekor kera Hanuman yang diletakkan di atas perarakan
lalu diarak. Hal ini jelas menunjukkan betapa kuatnya pengaruh agama Hindu pada
waktu pemerintahan diraja Perak. Upacara bertindik pula dilakukan pada keesokan
harinya . Anak raja akan diarak sebanyak tujuh kali keliling kota di atas gajah
kenaikannya lengkap dengan alat pawainya dan payung yang keemasan dan tunggul panji-panji dan alam
barnaga. Setelah itu, anak raja tersebut akan
dimandikan dengan air yang diarak juga. Kemudian baru upacara bertindik
dijalankan. Hal ini dapat dibuktikan dalam teks di bawah.
“ Selepas diadakan istiadat meminang
yang sangat meriah, kemudian diikuti pula dengan istiadat bertindik puteri yang
baharu bertunang itu, maka pada akhir tahun yang ketiga pertunangan itu
disatukanlah Puteri Raja Budak Rasul dengan Raja Muda. “
(Misa Melayu)
Istiadat
Perarakan Raja Berangkat
Istiadat perarakan raja berangkat bermaksud apabila seseorang raja
ingin berlayar ataupun ingin ke negara luar atau pun mempunyai urusan di negeri
lain maka istiadat berarak raja berangkat akan diadakan. Hal ini ingin
menonjolkan taraf seseorang raja terhadap raja sebagai pemerintah yang perlu
diberikan penghormatan dan taat setia yang tidak berbelah bagi. Hal ini jelas
apabila Raja Muda berangkat segala kapal pun ditunda dan semua kelasi akan
mengiringkan kenaikan baginda ke dalam kapal tersebut. Apabila raja tiba
nakhoda kapal akan memasang bedil bagi menyambut kedatangan baginda. Selain
itu, sesudah baginda ingin turun dari kapal maka sekali lagi akan dipasangkan
meriam bagi menunjukkan keberangkatan baginda..Misa Melayu turut merakamkan aspek
ini melalui teks di bawah.
“ Adapun Laksamana dan Syahbandar , setelah sampai kepada kapal itu,
bersama-sama dengan Raja Mutabar Khan
lalu naiklah ke atas kapal .Maka sangat dimuliakan oleh nakhoda kapal itu akan Laksamana dan Syahbandar.
Setelah itu, dilayarkanlah kapal itu masuk ke Kuala Perak sampai ke dalam
sungai. Maka keesokan harinya maka menghadaplah nakhoda itu kepada Raja Muda
oleh Orang Kaya Laksamana dengan Syahbandar serta ia membawa persembahan mana
kadarnya .Setelah nakhoda itu menghadap tuanku Raja Muda maka Raja Muda pun
berangkatlah kembali.maka kapal itu pun ditunda oleh segala kelasi mengiringkan
kenaikan baginda itu. Setelah sampai ke Kuala Bidor maka kapal itu pun
berlabuhlah di pelabuhan kapal dahulu-dahulu. Setelah kapal itu berlabuh maka
Raja Muda pun berangkatlah ke dalam kapal itu bermain-main diiringkan adinda
baginda dan segala hulubalang pegawai. Maka oleh nakhoda itu pun dipasanglah
segala bedil di dalam kapal itu akan menyambut baginda itu. Maka disambutnyalah dengan beberapa dengan beberapa takluk khidmatnya
akan Raja Muda. Setelah sudah Raja Muda
pun berangkatlah turun dari kapal itu. Maka oleh nakhoda itu pun dipasangnya
pula meriam alamat baginda turun dari kapalnya. Setelah itu maka baginda pun
berangkatlah naik ke Pulau Indera Sakti.
(Misa Melayu)
Istiadat Kemangkatan
Kematian tidak dapat dipisahkan
dalam kehidupan manusia. Kematian turut menjadi peristiwa yang memberi erti yang
cukup besar dalam kehidupan seseorang. Hal ini turut terjadi tidak kira sama ada seseorang itu mempunyai kedudukan atau tidak. Misa Melayu
turut memperlihatkan peristiwa kematian turut berlaku dalam watak- wataknya. Istiadat kemangkatan dijalankan
apabila berlaku seseorang raja atau kerabat diraja mangkat. Istiadat kemangkatan
juga terdapat dalam Misa Melayu iaitu apabila mangkatnya Sultan Muhamad Syah.
Contoh dapat dilihat melalui teks di bawah.
“... Maka kepada
suatu hari, baginda itu pun geringlah
terlalu sangat. Maka baginda pun kembalilah ke rahmatullah Taala. Setelah sudah
baginda itu hilang, diperintahkan oleh anakanda baginda semua rakyat hadir
berhimpun di Pulau Tiga. Setelah itu diperbuatlah dengan seperti adat istiadat
raja-raja yang besar-besar mangkat. Maka sudah ditabalkan lalu diarak dengan
seperti adatnya lalu ke makam baginda dan beberapa sedekah akan segala alim
ulama dan fakir miskin di sepanjang jalan itu itu emas dan perak dihamburkan
dengan selengkap alatnya dan beberapa pula sedekah akan orang yang sembahyang
terlalu banyaknya . setelah sudah dikuburkan adinda baginda itu maka Sultan
Muzaffar Syah pun kembalilah dengan percintaan baginda serta memberi takziah
akan adinda baginda itu :tujuh hari baginda berhenti tiada nobat.”
(Misa Melayu)
Istiadat Menjunjung Duli
Istiadat ini dilakukan untuk memperlihatkan ketaatan kepada raja. Pengarang Misa Melayu
memperlihatkan istiadat ini melalui peristiwa menjunjung duli yang dilakukan
oleh Raja Muda dan anak-anak raja. Adat ni dilakukan mengikut taraf
masing-masing dan bermula raja-raja dan anak –anak raja diikuti golongan bangsawan dan
seterusnya pembesar-pembesar pada waktu pemerintahan tersebut . Hal ini dapat
dilihat melalui contoh yang dinukilkan oleh pengarang dalam teks di bawah.
“….Setelah itu, maka turunlah seorang bentara dipersilakan Raja
Muda. Maka naiklah Raja Muda menjunjung Duli Yang
Maha Mulia. Kemudian segala raja-raja dan anak-anak raja pun diseru oleh kepala
bentara dari atas balai dipanggil naik. Maka naiklah berganti-ganti menjunjung
duli baginda. Kemudian maka orang besar-besar pula menyembah dan segala bentara
hulubalang pula berganti-ganti menjunjung duli baginda. Setelah sudah
sekaliannya habis menjunjung duli baginda maka semuanya pun duduklah beratur di
balai. ”
(Misa Melayu)
2. Pandangan hidup
Pandangan hidup merupakan satu konsep yang menunjukkan sesebuah
masyarakat secara keseluruhan yang dapat dilihat melalui satu sudut pandangan.
Pandangan hidup ini ini jelas terpengaruh melalui satu sistem teras dalam
sesebuah masyarakat seperti pengaruh agama atau sistem nilai dalam sesebuah
masyarakat itu sendiri.
Dalam teks Misa Melayu itu sendiri, terdapat banyak
peristiwa yang menggambarkan hidup masyarakat pada ketika itu. Misalnya
penggunaan syair dalam bahagian kedua teks ini yang menceritakan tentang
perjalanan ‘Sultan Iskandar Bermain-main ke Laut’ dalam bentuk rangkap-rangkap
syair. Sudah tentu sukar bagi kita untuk menyampaikan sesebuah cerita secara
terperinci apatah lagi diceritakan dalam bentuk rangkap-rangkap syair. Setiap
perkataan yang dipilih pula perlulah tepat dan terperinci penulisannya. Hal ini
sudah menunjukkan betapa masyarakat Melayu pada ketika itu yang sangat teliti
dan bijak orangnya. Contohnya :
Muafakatlah kita tiga bersaudara,
Segala wazir menurut bicara,
Seisi negeri di dalam pelihara,
Sedikit pun jangan diberi cedera.
Telah mendengar titah sedemikian,
Menjunjung kadam dari sekalian,
“Patik nan hamba awal dan kemudian,
Sebarang titah sahaja dilayan.”
Berdatang sembah sekalian rata,
Ke bawah hadirat duli mahkota,
“Tuanku raja sempurna takhta,
Di manalah titah membuat kota?”
(Misa Melayu)
Rangkap syair ini bukan sahaja sebagai salah satu ciri
kebijaksanaan masyarakat ketika itu menyusun atur kata-kata, namun juga turut
menunjukkan ketaatan para pembesar raja ketika itu yang menurut titah raja. Ini
menunjukkan mentaati titah diraja itu yang menjadi salah satu nilai yang
penting kepada masyarakat di sekelilingnya. Titah diraja ini dapat dikatakan
sebagai satu ‘center’ atau pusat
nilai yang penting dalam sesebuah institusi kerajaan.
Dalam teks Misa Melayu, diceritakan peristiwa baginda
raja Sultan Iskandar Zulkarnain yang menginginkan untuk mendirikan mahligai
tujuh tingkat yang mempunyai reka bentuk dan hasil pertukangannya sama seperti
yang diceritakan dalam hikayat-hikayat sebelumnya. Namun oleh kerana rekaannya
yang sangat sukar hendak dibangunkan, tiga orang pembesar yang bertanggungjawab
iaitu Bendahara, Temenggung dan seorang menteri yang lain terpaksa meletakkan
jawatan kerana tidak sanggup untuk menunaikan permintaan baginda. Walau
bagaimanapun, istana itu akhirnya dapat dibina mengikut permintaan Sultan
Iskandar Zulkarnain.
Peristiwa ini menunjukkan betapa titah pemerintah itu
wajib untuk ditaati oleh setiap golongan anggota masyarakat. Pandangan hidup
masyarakat melayu tradisional yang amat menghormati dan mentaati perintah
pemerintah amat tebal dalam setiap rakyatnya.
Selain itu, pandangan hidup juga merupakan satu konsep
yang dikongsi bersama oleh anggota masyarakat bagi menunjukkan pusat
penyelesaian bagi setiap masalah yang berkaitan dengan ketuhanan, manusia dan
masyarakat. Jika dahulu, pandangan hidup masyarakat Melayu tradisional tertumpu
kepada kelangsungan hidup melalui alam, namun kini pandangan hidup itu kemudian
berkembang dan melalui pelbagai evolusi seperti zaman kesultanan Melayu Melaka,
kemudian zaman pemerintahan penjajah dan seterusnya menuntut kemerdekaan
sehinggalah kepada sistem pemerintahan kontemporari.
Pandangan hidup manusia terutama masyarakat Melayu itu
sendiri tidak lagi hanya bergantung kepada alam semata-mata namun lebih kepada
pandangan liberal. Namun begitu, pandangan hidup Islam tetap menjadi akar umbi
dalam masyarakat Melayu. Jika dahulu, idea dan falsafah Melayu tradisional
menggunakan alam sebagai satu bentuk sumber inspirasi, kini ia berubah kepada
sesuatu yang lebih konkrit.
Lebih mudah jika dikatakan Misa Melayu itu sendiri
menggambarkan cerminan yang tepat bagi pandangan hidup masyarakat Melayu
tradisional, khasnya bagi rakyat Perak itu sendiri. Misa Melayu banyak
memfokuskan kepada sistem pemerintahan dan kehidupan orang –orang istana. Hal
ini sangat bertepatan dengan sejarah Perak kerana pengarangnya juga merupakan
seorang cendekiawan yang bertugas di istana.
Dalam teks Misa Melayu, sistem politik dan pemerintahan
merupakan gabungan daripada pertembungan antara budaya tamadun Islam dan Hindu.
Sistem pemerintahan beraja itu sendiri datangnya dari tamadun Hindu yang
mempercayai raja itu merupakan jelmaan dewa-dewa yang turun ke bumi. Sistem
pemerintahan ini mempunyai beberapa peringkat tertentu yang telah ditetapkan
dengan kaum kerabat diraja sahaja. Walaupun sistem pemerintahan dalam Misa
Melayu bersifat mutlak, namun ada ketikanya perlunya perbincangan dan rundingan
raja dengan para pembesarnya.
Hal ini turut dinyatakan dalam Misa Melayu ;
“Dalam wasiatnya Sultan Muzaffar Syah(1752)…
yang beta harap sekarang, baiklah anak kita Raja Mudalah akan ganti
kita. Maka hendaklah bicara orang besar-besar dan segala hulubalang pegawai
pada memerintahkan takhta kerajaan anak kita dan selenggarakan hukuman negeri
ini dan membela segala rakyat di dalam negeri Perak… dan hendaklah muafakat
sama-sama hulubalang dan pada anak raja-raja dan yang memegang agama kita …”
(Misa Melayu)
Dalam potongan teks
di atas, ditunjukkan kepentingan tanggungjawab seseorang pemerintahan untuk
bermuafakat dengan para pembesarnya. Hal ini menunjukkan pandangan hidup Islam
yang turut ada dalam sistem pemerintahan dalam Misa Melayu itu sendiri.
Pemerintahan beraja dari tamadun Hindu digunakan sebagai sistem pentadbiran
namun undang-undang atau hukum hakamnya diambil dari agama Islam itu sendiri.
Selain itu, umum
mengetahui struktur politik di Perak mempunyai keunikannya tersendiri. Dalam
teks Misa Melayu sendiri ditunjukkan raja tidak memerintah secara mutlak
sepenuhnya. Sistem perwarisan takhta dan penggantian raja juga disusun mengikut
struktur yang berikut ;
i.
Raja Muda
ii.
Raja
Bendahara
iii.
Raja Di Hilir
iv.
Raja Di Baruh
v.
Raja Kecil
Besar
vi.
Raja Kecil
Tengah
vii.
Raja Kecil
Muda
viii.
Raja Kecil
Bongsu
Walaupun struktur ini
telah diwujudkan, tiada prosedur yang ketat perlu dipatuhi. Hal ini demikian
kerana raja memegang kuasa mutlak untuk melantik sesiapa sahaja daripada
kalangan kerabatnya untuk menyandang gelaran dan jawatan. Malah wujud peristiwa
Sultan Iskandar Zulkarnain melantik adindanya Raja Kimas atau Raja Kecil Muda
menjadi Raja Muda, Raja Alauddin iaitu Raja Kecil Tengah menjadi Raja
Bendahara.
Perkara yang penting
dalam perwarisan takhta atau penggantian raja adalah semasa penabalan sultan
baharu sebelum pengebumian sultan yang terdahulu. Sebelum seseorang sultan yang
sebelumnya dikebumikan, bakal sultan mestilah menghadiri pengebumian sultan
tersebut. Hal ini jelas diterangkan dalam peristiwa kemangkatan Sultan Muzaffar
Syah yang kemudiannya digantikan oleh Raja Muda dengan gelaran Sultan Iskandar
Syah.
Peristiwa ini membawa
kepada peristiwa beberapa orang besar-besar dilucutkan jawatan kerana gagal
menghadirkan diri semasa upacara pengebumian. Pada ketika ini juga baginda
Sultan Iskandar Zulkarnain mengurniakan pangkat dan jawatan kepada beberapa
orang rakyatnya.
Selain itu, orang
yang gagal hadir pula dikenakan hukuman setimpal seperti diikat kaki dan tangan
dijemur di tengah padang. Namun akhirnya mereka diampunkan kesalahan.
Dalam sistem
pentadbiran, seperti anugerah jawatan dan pangkat, sudah tentu wujudnya
gelaran-gelaran kebesaran yang disesuaikan dengan jawatan seseorang pembesar.
Gelaran-gelaran ini juga menunjukkan kekuasaan seseorang yang dipilih oleh raja
itu sendiri. Contoh gelaran yang dianugerahkan kepada orang tertentu yang
ditetapkan oleh raja sendiri dalam Misa Melayu seperti;
“Maka zaman itu diperbuat pula bendahara Megat Pendialah menjadi
Bendahara, gelarnya Paduka Seri Maharaja; dan Orang Kaya Besarnya Tan Marasin,
gelarnya Orang Kaya Besar Seri Maharaja Diraja,; dan Temenggungnya Tan Bantan,
gelarnya Temenggung Paduka Raja; dan Menterinya Orang Kaya Syarif Husain,
gelarnya Menteri Seri Paduka Tuan. Setelah itu, maka tetaplah kerajaan Muzaffar
Syah di dalam negeri Perak; tiadalah siapa-siapa menghuru-hara di dalam negeri
ini lagi.”
(Misa Melayu)
Gelaran kebesaran dan
pangkat yang diberikan oleh raja ini merupakan salah satu bentuk pandangan
hidup yang menunjukkan hubungan manusia dengan pemimpin. Mereka menjadikan
titah seseorang pemerintah sebagai pusat untuk menjalankan peranan sebagai
rakyat yang taat setia. Selain itu, pandangan hidup cara Islam dan Hindu juga
terbukti dalam bentuk undang-undang dan struktur politik yang tertulis dalam
Misa Melayu itu sendiri.
Nilai Ilmu dalam
Misa Melayu
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010),
perkataan nilai merujuk
kepada darjat, kualiti,
mutu dan taraf.
Dalam bidang sains
sosial, nilai boleh
didefinisikan dalam tiga
konteks utama, iaitu sebagai sifat
bagi menyatakan kepentingan
atau manfaat sesuatu
objek, menyatakan kadar
harga atau markah
sesuatu objek berbentuk
berbentuk kuantiti dan sebagai
ukuran atau piawaian
kepada sesuatu kelakuan
manusia. Nilai juga
diistilahkan sebagai ‘al-qimah’
dalam bahasa Arab
yang lebih merujuk
kepada harga yang
ditetapkan atau diletakkan
pada sesuatu. Nilai
juga bersifat aksiologi
dan mempunyai hubung
kait dengan falsafah
nilai. Nilai membolehkan
manusia membezakan antara
yang baik atau
buruk dan betul
atau salah.
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu
bermaksud pengetahuan dalam
perkara dunia, akhirat,
zahir, batin dan
lain-lain. Oleh itu,
dapatlah kita simpulkan
bahawa ilmu adalah
hal yang berkaitan
kerana pemerolehan ilmu
itu dan usaha
kita menyebarkannya kepada
orang lain dalam
bentuk pelbagai maklumat.
Maklumat yang disebarkan
mengandungi pelbagai fungsi.
Antara
fungsi sesuatu ilmu
itu ialah disebarkan untuk menambah
ilmu pengetahuan dan
mengembangkan lagi perkara
yang mengandungi pelbagai
kemusykilan dan lain-lain.
Dalam Misa Melayu,
ilmu yang ingin
dikaji ialah ilmu
pentadbiran atau sistem
beraja, ilmu firasat,
ilmu sejarah dan
ilmu ekonomi.
1. Ilmu pentadbiran
atau sistem beraja
Pentadbiran boleh didefinisikan
sebagai perbuatan melaksanakan
urusan, mengelola, atau
menjalankan sesuatu pejabat,
kerajaan dan lain-lain
lagi. Definisi lain
yang lebih mudah
ialah pentadbiran ialah
perlakuan untuk mengurus
atau bertindak sebagai
ejen dalam hal
ehwal fungsi pentadbiran
atau fungsi kerajaan.
Sebagai contoh, dalam
Misa Melayu telah
diwujudkan sistem beraja
yang mengikut susunan
yang telah diatur
dengan baik. susunan
tersebut ialah:
Ø Raja Muda
Ø Raja Bendahara
Ø Raja Di Hilir
Ø Raja Di Baruh
Ø Raja Kecil Besar
Ø Raja Kecil Tengah
Ø Raja Kecil Muda
Ø Raja Kecil Bongsu
Ø Raja Bendahara
Ø Raja Di Hilir
Ø Raja Di Baruh
Ø Raja Kecil Besar
Ø Raja Kecil Tengah
Ø Raja Kecil Muda
Ø Raja Kecil Bongsu
Misa Melayu telah
membuktikan bahawa sistem
perwarisan takhta dan
penggantian raja Perak
ialah dalam satu struktur yang
tersusun. Nama raja-raja
Perak yang diceritakan
dalam Misa Melayu
ialah Sultan Mudzafar
Shah 111 (1728-1744), Sultan
Iskandar Dzulkarnain Shah
(1750-1765), Sultan Mahmud
Shah (1765-1773) dan
Sultan Alauddin Mansur
Shah (1773-1786). Kesemua
sultan ini adalah
pemerintah yang berpusat
di Barhaman Indera /
Berahman Indera yang
kini lebih dikenali
sebagai Bota, Pulau
Tiga, Pulau Indera
Sakti, Pasir Pulai
dan Pulau Besar
Indera Mulia. Hal ini menunjukkan
kawasan persekitaran tempat-tempat
tersebut adalah kawasan
kediaman raja-raja dan
pembesar Melayu di
negeri Perak sekitar
awal abad ke-18
lalu sebelum pusat
pemerintahan tersebut berpindah
ke Kuala Kangsar
sehingga ke hari
ini. sehingga kini,
masih terdapat banyak
makam raja-raja Perak
di Bota, Pulau
Tiga, Kampung Gajah,
Pulau Juar, Pasir
Pulai, Bandar Baharu
dan Belanja. Kesultanan
Perak mempunyai wilayah
kekuasaannya yang tersendiri
yang sering disebut
secara umum dalam
Misa Melayu sebagai
“segenap teluk rantau
dan anak-anak sungai”
atau “segala anak
sungai segala teluk
rantau jajahan negeri”. Dalam sistem kesultanan Perak,
seorang Raja Muda adalah bakal sultan, orang yang akan menaiki takhta apabila
sultan yang ada mangkat. Selaku bakal sultan, Raja Muda harus mempersiapkan
diri dengan segala ilmu yang penting ketika itu agar dapat meneruskan tugas
pemerintahan dengan baik apabila tiba masanya menjadi sultan kelak. Antara
persediaan seorang Raja Muda yang utama termasuklah memiliki perwatakan dan
keperibadian yang mulia agar dikasihi oleh rakyat, tahu adat istiadat negeri,
mendalami ilmu agama, pandai bertutur kata, dan barangkali juga memiliki
kemahiran dalam ilmu persenjataan dan sebagainya. Mengikut pandangan Raja
Chulan, segala sifat yang istimewa ini kelihatannya telah dimiliki oleh Raja
Iskandar.
2. Ilmu firasat
Menurut Kamus Dewan
(2010), firasat ialah
pengetahuan mengenai tanda-tanda
pada muka, badan
dan lain-lain untuk
mengetahui kelakuan atau
nasib orang. Tilikam
atau ramalan ahli
nujum itu berkaitan
dengan ilmu firasat.
Menurut Sulastin Sutrisno,
orang yang mempunyai
ilmu tersebut dapat
merasa, melihat, atau
mengetahui terlebih dahulu
segala sesuatu yang
akan berlaku. Melalui
ilmu firasat juga,
seseorang itu akan
dapat mengetahui kelebihan
dan kelemahan orang
lain, antaranya berdasarkan
nama, haru atau
ketika. Dalam Misa
Melayu, ilmu firasat
dapat dikenal pasti
menerusi perbualan Sultan
Iskandar dengan pawangnya
berkenaan keinginannya untuk
mencari ikan di
sungai.
Maka titah
baginda, “Hai Sang
Paya Indera dan
Sang Paya Diraja,
di mana sungai-sungai
yang baik beta
hendak menuba?” Maka
sembah pawang kedua
itu, “Tuanku, ampun.
Kepada pemandangan patik
sekalian, sungai yang
baik dan ikannya
banyak Sungai Budimanlah
yang patut tuanku
berangkat bermain-main membawa
adinda baginda sekalian.”
(Misa Melayu)
Melalui teks di
atas, jelas menunjukkan
bahawa pawang berkenaan
mempunyai ilmu firasat
iaitu dengan hanya
melihat kawasan dan
keadaan sungai terbabit,
mereka sudah mengetahui
keadaan serta ikan-ikan
yang berada di
dalam sungai terbabit.
3. Ilmu sejarah
Hakikatnya, Misa Melayu adalah sebuah sejarah Perak dari awal
hinggalah zaman pemerintahan Sultan Alauddin Mansur Syah. Tetapi tumpuan diberi
kepada era Sultan Mudzafar Shah dan Sultan Iskandar Dzulkarnain. Manakala,
sultan-sultan Perak yang lain sama ada pada peringkat awal atau selepas mereka
disebut secara ringkas. Pengkisahan bermula dari Al-Marhum Jalilullah yang
mempunyai beberapa orang putera. Selepas baginda, takhta kerajaan diganti oleh
Marhum Besar, Sultan Mahmud yang dikatakan memerintah selama 120 tahun. Baginda
diganti oleh Sultan Alauddin Riayat Shah yang memerintah selama 20 tahun. Selepas
kemangkatan baginda, negeri Perak telah terbahagi kepada dua wilayah politik,
iaitu Kuala Kangsar yang diperintah oleh Raja Inu, bergelar Sultan Mudzafar
Shah dan, Pulau Tiga yang diperintah oleh Raja Bisnu yang
bergelar Sultan Muhamad Shah.
Atas usaha dan kebijaksanaan Raja Iskandar, putera
pertama Sultan Muhamad Shah, maka Perak telah disatukan semula. Raja Iskandar
banyak berjasa dalam bidang
politik kepada pemerintahan
Sultan Mudzafar Shah; misalnya, menentang serangan atau
campur tangan Sultan Berkabat, iaitu seorang raja Minangkabau
bersama-sama dua orang putera Raja Bugis, iaitu Daeng Matkah dan Daeng
Menchelak. Pada era pemerintahan Sultan Mudzafar Shah juga telah berlaku satu
percubaan pemberontakan diketuai oleh Raja Alam bersama-sama orang Bugis
tempatan. Raja Alam tidak berpuas hati
dengan keputusan Raja Iskandar yang
tidak membenar beliau mengikuti Sultan Mudzafar Shah untuk berpindah ke
Kuala Kangsar. Raja Alam mencari bantuan
kuasa Belanda, akhirnya, Raja Alam telah ditangkap dan dibuang ke Melaka.
Selepas kemangkatan Sultan Muhammad, ayahanda Raja
Iskandar, maka Sultan Mudzafar telah mengahwinkan puterinya, Raja Budak Rasul
dengan Raja Iskandar iaitu Raja Muda. Selepas kemangkatan Sultan
Mudzafar, Raja Muda Iskandar ditabalkan menjadi Sultan, bergelar Sultan
Iskandar Dzulkarnain Shah Khalifat Ur-Rahman. Pengkisahan era pemerintahnya
dibuat dengan panjang dan terperinci berbanding dengan era sultan-sultan yang
sebelum dan selepas baginda.
Sultan Iskandar memerintahkan ibu negeri Perak
dipindahkan dari Brahman Indera ke Pulau Chempaka Sari. Tetapi rancangan itu
tergendala buat beberapa ketika kerana timbulnya persengketaan kecil di antara
Perak dengan orang-orang Belanda, kerana angkara seorang juru bahasa bernama
Pir Muhammad. Pulau Chempaka Sari kemudiannya ditukar namanya menjadi Pulau
Indera Sakti dan bandarnya dinamakan
Bandar Makmur.
Selain daripada itu dinyatakan juga tentang usaha gigih
pembinaan masjid di Pulau Indera Sakti pada saat-saat hari raya haji menjelang
tiba. Dimuatkan juga kisah baginda mendirikan sebuah mahligai tujuh tingkat yang
dikatakan belum pernah lagi dibina oleh sultan-sultan sebelumnya. Mahligai itu
telah digambarkan sebagai sebuah mahligai yang terlalu istimewa seni binaannya
dan dianggap akan jadi ingatan kepada zuriat baginda pada masa akan datang.
Baginda Sultan Iskandar memerintah selama 14 tahun.
Baginda telah digantikan pula oleh Sultan Mahmud Shah. Tidaklah banyak
peristiwa yang dicatatkan dalam zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah ini.
Antaranya ialah Raja Selangor datang mengadap dan diberi gelaran Sultan Salehuddin
serta berkahwin dengan sepupu Sultan Mahmud Shah. Selepas kira-kira 8 tahun
memerintah, baginda diganti oleh
adindanya, Sultan Alauddin.
4. Ilmu ekonomi
Pada zaman pemerintahan Sultan Mudzafar Shah negeri Perak membuat hubungan diplomatik
dengan Belanda. Melalui hubungan tersebut Belanda telah berjaya memonopoli
pasaran bijih timah yang dibawa keluar melalui Sungai Perak. Mereka membelinya
dengan harga $30.000 sebahara dan Sultan akan menerima cukai sebanyak $2.00
bagi setiap bahara. Bagi menjaga kepentingannya pihak Belanda telah mendirikan
sebuah benteng ataupun loji perniagaannya di Pengkalan Halban, Tanjong Putus.
Perjanjian di antara Belanda dengan negeri Perak telah diadakan khususnya dalam
bidang perniagaan yang berkaitan dengan bijih timah. Sedikit sebanyak, dengan
kegiatan perniagaan bijih timah itu telah membawa kemakmuran kepada negeri
Perak pada ketika itu. Masyarakat pada
ketika itu menggunakan
sistem ekonomi feudal.
Dalam sistem tersebut,
sultan dan pembesar
negeri adalah orang-orang
yang memonopoli eksport
dan import. Manakala, rakyat
biasa sekadar pekerja
dan menjalankan suruhan
pembesar semata-mata. Pedagang
luar juga datang
berdagang ke negeri
Perak pada ketika
itu. Ia dapat
dilihat menerusi petikan
teks ini :
“Adapun pada
masa itu Holanda
dan orang Cina
dan orang Keling
pun semuanya datang
persembahkan segala permainannya
berbagai-bagai rupanya dan
lakunya.”
(Misa Melayu)
Di bahagian yang lain pula diceritakan tentang
kedatangan utusan perdagangan Belanda dari Betawi yang diketuai oleh R.E.F.
Lybroke. Tujuannya ialah membeli bijih timah. Namun begitu,
mereka mahukan agar bijih timah tersebut dihantar ke lojinya di Tanjung
Putus untuk ditimbangkan di situ. Sultan Iskandar tidak bersetuju sebaliknya
baginda mahu supaya ia dilakukan di Tanjung Bidor. Berikutan itu pihak Belanda
cuba menggertak dengan menembak ke arah Shahbandar dan Menteri, kononnya kerana
mereka enggan menerima pelawaan kapitan Belanda untuk naik ke kapal mereka.
Kejadian itu telah menimbulkan kemurkaan Sultan Iskandar. Namun pihak Belanda
kemudiannya memberi alasan bahawa mereka sebenarnya tidak mempunyai niat untuk
menembak Shahbandar dan Menteri sebaliknya hanya ingin menembak monyet. Mereka
seterusnya memohon keampunan daripada Sultan. Berikutnya keadaan hubungan dua
pihak menjadi tenang semula.
No comments:
Post a Comment